• Literatūras izaicinājums

    Vienmēr esmu vēlējies saplānot savu laiku un prioritātes tā, lai izlasītu dažādas pasaules nozīmes literatūras klasikas grāmatas, kuras dažādu iemeslu dēļ es neizlasīju manos skolas un studiju gados. Bieži man ir nācies ar kaunu atzīt, ka dažādu teologu, filozofu un daiļliteratūras autoru atsauces un piemēri man nav bijuši īsti līdz galam saprotami manas neizglītotības vai nezināšanas dēļ.
    Šis grāmatu lasīšanas izaicinājums nepretendē uz akadēmiski zinātnisku skatījumu vai pieeju. Tas ir tikai īss pasaules literatūras klasiķu pārskats. Bez šaubām, daudzas labas grāmatas tiek/tiks izlaistas; tomēr, iespējams, šis niecīgais literatūras saraksts var uzmundrināt un iedrošināt arī citus izlasīt kādu labu grāmatu.
    Katra mēneša aktuālajai grāmatai tiek dots īss grāmatas apraksts, vairāki izlasītā pārbaudes jautājumi un idejas turpmākai diskusijai.
    Es esmu izvēlējies lasīt grāmatas angļu valodā (ja vien grāmatas autors nav sarakstījis grāmatu latviešu valodā). Lielākā daļa šo grāmatu ir pieejamas vietējās bibliotēkās vai kā bezmaksas lejupielādes iekš Online Books Page (onlinebooks.library.upenn.edu) vai Project Gutenberg (www.gutenberg.org).
    Tiem, kuri vēlas Īstas papīra rokā turamas grāmatas, es varu ieteikt www.amazon.com.
    Mana lūgšana ir, lai šī izaicinājuma projekta iespaidā "mēs sagūstām jebkuru domu, lai tā kļūtu paklausīga Kristum" (2. Kor.10:4). Tāpēc "pārbaudiet visu, paturiet to, kas labs!" (1.Tes.5:21).

otrdiena, februāris 01, 2022

Rolanda dziesma

Viduslaiku episkā poēma "Rolanda dziesma" (The Song of Roland, franciski: La Chanson de Roland) ir viens no īpašiem darbiem pasaules literatūrā. Tas ir vecākais literārais darbs franču valodā, kas ir saglabājies līdz mūsdienām. 
Tiek spriests, ka tā tapšana varēja notikt laikā starp 1040. un 1115.gadu. 

Saturu īsumā varu atstāstīt sekojoši:
Kārļa Lielā (Charlemagne - franku karalis no 768.gada, Romas ķeizars no 800.gada) brāļadēls, karotājs Rolands, drosmīgi cīnās līdz nāvei leģendārā kaujā...
Šis kaujas apraksts ir viens no neaizmirstamākajiem Rietumu literatūrā, un konkurē tikai ar Homēra Iliādas lieliskajām cīņu ainām. 
Uzticība, nodevība, varonība uz kristietības un islāma cīņas fona – "Dziesma par Rolandu" joprojām ir spilgts bruņinieku bruņnieciskuma un piedzīvojumu attēlojums. 

Iespējams, šī poēma (kā mutvārdu tradīcija) tika lietota ilgi pirms tās pierakstīšanas, ko (iespējams!) izdarīja kāds mūks vārdā Turolds (Turoldus). 

Šeit grāmatu (angļu valodā) vari iegūt bez maksas – www.gutenberg.org/ebooks/391/
Tomēr es nolēmu izmantot citu tulkojumu (arī angļu valodā, jo diemžēl nevaru lasīt franciski) – The Song of Roland (translated by Michael A.H. Newth)

Izlasītās grāmatas sapratnes/zināšanu pārbaudes tests

Episkā poēma sākas ar Kārļa Lielā armijas cīņu pret 
(A) saracēņiem; 
(B) angļiem; 
(C) vāciešiem; 
(D) frančiem. 

Atbilde: A


Baidīdamies no iekarotāju franku armijas varenības, vadonis Marsilla sūta sūtņus pie Kārļa Lielā 
(A) lūdzot padošanās nosacījumus; 
(B) solot savu meitu kā izpirkuma maksu; 
(C) piedraudot nogalināt Kārli un visu viņa armiju; 
(D) apsolot bagātības un savu pievēršanos kristietībai, ja franki atgriezīsies Francijā. 

Atbilde: D


Kārlis Lielais un viņa vīri 
(A) atsakās no sarunām; 
(B) ir noguruši no cīņas un nolemj pieņemt miera piedāvājumu; 
(C) nolemj padoties;
(D) plāno tik un tā uzbrukt. 

Atbilde: B


Ganelons, Rolanda sievastēvs 
(A) mirst, lai aizsargātu savu karali; 
(B) bēg uz Itāliju; 
(C) nodod Kārli Lielo un franku armiju; 
(D) nogalina Rolandu. 

Atbilde: C


Saracenu armija uzbrūk Kārļa Lielā armijai, un franku pretuzbrukumu vada 
(A) Rolands; 
(B) Ganelons; 
(C) Kārlis Lielais; 
(D) jauns, nevienam nezināms mūks. 

Atbilde: A


Diskusiju jautājumi

(Savas pārdomas/komentārus raksti šeit pat zemāk – komentāru sadaļā.)
  1. Kāda ir Olivera loma šajā poēmā? 
  2. Kā poēmas autors panāk spriedzes pilnu noskaņojumu tuvojoties stāsta kulminācijai? 
  3. Cik pārliecinošs kā ļaundaris ir Ganelons?
  4. Vai Rolanda nāve ir nepieciešama episkās poēmas vispārējam literārajam mērķim?

sestdiena, janvāris 01, 2022

Agamemnons

Par Aishilu (vai Eshilu – Aeschylus) Eiforiona dēlu, pirmo no trim lielajiem grieķu traģēdijas meistariem, nav zināms daudz. Viņš dzimis Eleisīnā Atikā, netālu no Atēnām, 525. gadā p.m.ē.

Agamemnons ir viena no trim traģēdijām par vienu un to pašu tēmu. Trīs lugas kopā veido triloģiju Oresteja (Agamemnons, Ziedotājas un Labvēlīgās). Darbs sarakstīts 458.g. p.m.ē. 

Saturu īsumā varu atstāstīt sekojoši: 
Agamemnons (Agamemnon) atgriežas Argosā no Trojas kara. Tur viņu nogalina viņa sieva Klitemnestra (Clytemnestra) un karaļa brālēns Egistus (Aegisthus).
Visa Orestejas triloģija ir sava veida pētījums par taisnīgumu. Ar savu spilgto, revolucionāro valodu un universālo popularitāti tā bija sava laikmeta Zvaigžņu karu triloģija. 
Šeit grāmatu varat iegūt bez maksas – www.gutenberg.org/ebooks/14417/ 


Izlasītās grāmatas sapratnes/zināšanu pārbaudes tests

Traģēdija Agamemnons sākas ar 
(A) ainu, kurā sargs gaida signālu par Trojas krišanu; 
(B) kopsavilkumu par Trojas krišanu; 
(C) Eneja nāvi. 

Atbilde: A


Kad iedegas bākugunis, sargs priecīgi skrien, lai pastāstītu jaunumus 
(A) Hektoram; 
(B) Apollinusam; 
(C) karalienei Klitemnestrai. 

Atbilde: C


Pēc sarga aiziešanas, koris, kas sastāv no 
(A) Argosas vecajiem vīriem; 
(B) kritušo karavīru atraitnēm; 
(C) dieviem;
ienāk un stāsta par to, kā Trojas princis Pariss nozaga Helēnu, grieķu karaļa Menelaja sievu (notikums, kas noveda pie desmit gadu kara starp Grieķiju un Troju). 

Atbilde: A


Koris dziedājumā atgādina par notikumu, kurā (lai iegūtu labvēlīgu vēju grieķu flotei) Klitemnestras vīrs Agamemnons (Menelaja brālis) 
(A) upurēja savu dēlu dievietei Artemīdai; 
(B) upurēja savu meitu dievietei Artemīdai; 
(C) upurēja dievam Zevam. 

Atbilde: B


Diskusiju jautājumi

(Savas pārdomas/komentārus raksti šeit pat zemāk – komentāru sadaļā.)
  1. Vai Klitemnestras rīcība (slepkavība!) kaut kādā mērā varētu tikt pamatota/attaisnota? 
  2. Daudzās mūsdienu traģēdijās ir atrodami reizēm sentimentāli, reizēm moralizējoši, reizēm pat komiski pavērsieni. Savukārt grieķu traģēdijas var raksturot kā pavisam traģiskas: katrs notikums ved varoņus uz nenovēršamu katastrofu. Kā traģēdijas autors Aishils (Eshils) to panāk? 
  3. Kāda kompozicionāla funkcija lugā ir brālēnam Egistus (Aegisthus)? Vai traģēdija kā stāsts varētu iztikt bez šī varoņa?